Pornind de la situația reală a copiilor victime a abuzurilor, a copiilor din sistemul de protecție și a celor care intră în procedurile sistemului de justiție și al poliției, Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil – FONPC a organizat o sesiune de formare de formatori în aplicarea Protocolului de interviu NICHD pentru audierea minorilor victime ale violenței. Evenimentul a fost organizat la București, 23-29 noiembrie 2016, cu sprijinul Ambasadei Canadei și Ambasadei Franței în România în cadrul proiectului „Model de intervenție multidisciplinară și intersectorială pentru un răspuns coordonat și eficient la nevoile copiilor victime ale violenței în familie”.

România se numără printre țările în care legislația privind protecția copilului și audierea sa sunt la un nivel ridicat, însă aplicarea legii este încă un vis. Dovada o reprezintă cazurile deja cunoscute, în care minorii sunt abuzați tocmai de cei care ar trebui să le apere interesele. Un astfel de exemplu îl constituie cazul minorilor din Constanța, de la grădinița Micul Regat. Este vorba despre dosarul în care mai multe cadre didactice, inclusiv directoarea, sunt judecate pentru că au agresat copiii, însă judecătorul refuză să audieze copilașii în sala de audiere și insistă să pună copiii într-o sală de judecată, în public, în același spațiu cu abuzatorii. Din păcate acest caz, care a început în 2014, nu este singular. Viciile de procedură și abuzul minorilor în cadrul sistemului judiciar sau cel de poliție sunt destul de frecvente.   

Pentru a veni în sprijinul profesioniștilor care lucrează direct cu copilul victimă, FONPC a organizat o formare în care profesioniștii din Cluj, Dolj și București au avut șansa să lucreze cu doi formatori, experți în evaluarea și audierea copilului. Este vorba despre doctorul Jean Marc Ben Kemoun, medic pedopsihiatru, medic legist, coordonatorul Unității Medico –Judiciare Yvelines (sală de audiere minori victime), Franța și profesorul Mireille Cyr, doctor în psihologie și profesor în cadrul Departamentului de Psihologie al Universității din Montreal de peste 25 de ani, Director al Centrului de Cercetare interdisciplinară privind problemele maritale și agresiunea sexuală (CRIPCAS), co-titulară a Catedrei interuniversitare Fundația Marie-Vincent. 

Cei doi profesori, împreună cu psihologi, procurori și polițiști din cele două județe și București, au lucrat împreună la realizarea unui Protocolului de interviu pentru copiii victime ale violenței, după modelul Protocolului NICHD. Acest protocol de interviu va deveni o procedură de lucru standard pentru toți profesioniștii (echipele multidisciplinare și interinstituționale) care utilizează tehnica intervievării/audierii pentru obținerea de informații în diverse scopuri (evaluarea situației și identificării nevoilor copilului în vederea stabilirii planului de servicii sociale care îi vor fi furnizate, investigarea cazului, decizia instanței cu privire la cazul copilului și eficientizarea managementului de caz).

Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC) în parteneriat cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie (ANPDCA), Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj (DGASPC Dolj), Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Cluj (DGASPC Cluj), Fundația Terre des hommes în România(Tdh), Fundația Internațională pentru Copil şi Familie „Dr. Alexandra Zugrăvescu” (FICF), Asociația Femeilor Împotriva Violenţei – ARTEMIS, derulează proiectul „Model de intervenţie multidisciplinară şi intersectorială pentru un răspuns coordonat şi eficient la nevoile copiilor victime ale violenţei în familie”. 

 

Peste 30.000 de specialişti care lucrează cu copiii aflaţi în sistemul de protecţie special au nevoie anual de cursuri de formare pe tema drepturilor copilului. În anul 2016, Asociaţia SOS Satele Copiilor România a format 141 de specialişti şi a creat premisele pentru formarea unui număr de aproximativ 4.000 de specialişti din 5 judeţe şi un sector al municipiului Bucureşti.

Asociaţia SOS Satele Copiilor România a organizat în data de 20 decembrie 2016, orele 10.00 – 13.00, în cadrul  Spațiului Public European din Str. Vasile Lascăr nr. 31, conferinţa de închidere a proiectului „Training Professionals Working with Children in Care”, JUST – 2013/FRAC/AG/ 6243.

 

Proiectul, finanţat prin Comisia Europeană, a fost implementat de către Asociaţia SOS Satele Copiilor România în perioada 1 ianuarie 2015 – 31 decembrie 2016 în parteneriat cu Federaţia SOS Children’s Villages International, Consiliul Europei, Eurochild şi alte 7 Asociaţii membre ale Federaţiei SOS Children’s Villages International, respectiv SOS Satele Copiilor Bulgaria, Croaţia, Estonia, Franţa, Italia, Letonia şi Ungaria.

FESTIVALUL DREPTURILOR COPILULUI, EDIŢIA a VII - a, 20 noiembrie - 20 decembrie 2016: proiecte în premieră, dezbateri cu specialiști internaționali, conferințe, proiecții de film, ateliere și o Gală pentru a premia profesioniștii care promovează și apără Drepturile Copilului.

 

Festivalul Drepturilor Copilului, organizat anual deFederația ONG-urilor pentru Copil (FONPC), a ajuns la cea de-a VII-a ediție în 2016 și a adus și anul acesta o serie de evenimente destinate publicului larg, specialiștilor și deopotrivă copiilor, interesante și totodată inovatoare, toate aflate sub cupola Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului (20 noiembrie).

Mai multe informații puteți găsiți în fișierul atașat.  

Federaţia Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC), cu sprijinul a numeroși parteneri naționali și internaționali, organizează ediția a VII-a a Festivalului “Drepturilor Copilului”. 
Grație implicării din ce în ce mai active a membrilor FONPC, această manifestare, deja bine-cunoscută în România, a avut loc în fiecare an, ajungând astăzi să implice peste 1.000 de profesioniști, părinți, copiii și tineri. 

Festivalul isi propune punerea în valoare a talentului şi a modului de exprimare al copiilor, acţiunile propuse fiind derulate de catre copii si pentru copii, sensibilizarea opiniei publice în ceea ce priveşte situaţia copiilor din România, dar şi furnizarea unor informaţii care să arate în ce măsură sunt respectate şi promovate drepturile copiilor. Nu în ultimul rând, prin acţiunile derulate, Festivalul oferă profesioniştilor ocazia de a veni în contact cu bune practici, facilitând o mai bună colaborare între sectorul public şi cel privat, în domeniul protecției copilului.

Acest Festival urmărește un vis al unui copil aflat într-un centru de plasament, un vis în care Vlăduț a întâlnit un înger care i-a promis că-i va dărui prieteni care să-l ajute să treacă peste momentele grele, îi va dărui o familie care îl va ajuta să devină puternic și îi va da putere astfel încât să fie fericit. Așadar, acest Festival și-a propus de la începuturile sale să aducă fericire celor care se vor alătura acțiunilor derulate în fiecare an și mai ales să aducă împreună oameni care devin prieteni ai drepturilor copilului și ai copiilor implicit. 

Acțiunile derulate în cadrul Festivalului sunt menite să aducă împreună copii, părinți, ONG-uri, autorități publice locale și centrale, jurnaliști pentru a crea un spațiu în care drepturile copilului sunt o realitate, un mod de a crește și de a educa generațiile prezente și viitoare. Pentru al șaptelea an consecutiv, Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC) organizează Gala de Decernare „Premiile Drepturilor Copilului Korczak”, ocazie cu care va acorda 5 Premii unor persoane care au militat pentru Drepturile Copilului, care au luptat pentru respectarea acestora şi au contribuit la schimbarea vieții copiilor, pentru următoarele categorii: un profesionist din cadrul ONG, un profesionist din cadrul instituțiilor/ autorităţilor publice locale/ centrale, un jurnalist, un profesionist pentru întreaga sa carieră dedicată promovării și protejării drepturilor copilului și un tânăr debutant. „Premiul Drepturilor Copilului Korczak” este o formă de recunoaștere publică a importanței şi a valorii rezultatelor activităţilor derulate de către câștigători prin oferirea unui trofeu. 

Gala „Drepturilor Copilului Korczak” ediția 2016 este un eveniment închinat copiilor și tocmai de aceea copiii vor fi protagoniștii acestei seri de 7 decembrie. Ei ne vor cânta, vor dansa, ne vor încânta cu ceea ce au gătit și vor păstra cele mai frumoase momente ale Galei în fotografii artistice.
Artiștii Galei ”Drepturilor Copilului” sunt nu doar copii talentați, premiați deja național și internațional, dar și copii speciali, care ne arată tuturor că performanța nu cunoaște limite. Vă invităm să-i cunoașteți.

Programul Galei de Decernare „Premiile Drepturilor Copilului Korczak”, EDIŢIA a VII - a, 2016, 7 decembrie 2016, Palatul Cesianu – Racoviță, îl găsiți atașat acestui anunț. 

Festivalul „Drepturilor Copilului” 2017 este organizat în parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Muzeul Național de Artă al României, Institutul Polonez, Ambasada Republicii Polone, Ambasada Franței, Institutul Francez, Ambasada Elveţiei, Ambasada Canadei, Delegaţia Wallonie-Bruxelles, Fundaţia Terre des Hommes, Fundaţia Internaţională pentru Copil şi Familie „Dr. Alexandra Zugrăvescu”,  Fundația SERA România, Organizația Concordia, Fundația World Vision România, Organizația Inocenți Filiala București, Asociația Audiologilor din România, Fundația Parada, Artmark, Fanfara PR, LesArt Aninamtion, Intermarket communication, Senia Music și Editura Nemira.

 

București, 21 noiembrie 2016

 

Orbis Hotel Group, operatorul hotelier numărul 1 în Europa de Est, deținător unic al tuturor brandurilor AccorHotels în regiune, și Federația ONG-urilor pentru Copil (FONPC) semnează un document esențial pentru industria de turism și ospitalitate din România: Codul de Conduită privind Prevenirea și Protejarea Copiilor de Exploatarea Sexuală în Turism. Este pentru prima dată când o entitate din România își ia acest angajament, o inițiativă comună care are misiunea de a furniza instrumente și sprijin pentru a integra protecția copilului în operațiunile de zi cu zi din industria hotelieră și turism.

Raport alternativ cu privire la implementarea Convenției ONU privind drepturile copilului în România în perioada 2009-2013

Metodologia raportului derivă în mare măsură din Convenția ONU, adoptată de Guvernul român în 1992. Acest Raport Alternativ se bazează pe informațiile culese de FONPC și pe datele prezentate în Raportul de analiză privind respectarea Drepturilor Copilului in Romania, elaborat în cadrul proiectelor derulate de FONPC. Prin urmare, datele colectate între 2009 și 2015 de către FONPC sunt reflectate în raportul de analiză a situației drepturilor copilului în România pentru perioada 2009 – 2013. Raportul alternativ reprezintă o analiză comprimată a raportului anterior. Capitolele urmăresc clusterele de drepturi, așa cum sunt clasificate de ghidul de raportare pentru ONG-uri, furnizat de către Comitetul ONU de la Geneva prin intermediul Child Rights Connect.

La realizarea acestui Raport de analiză au participat un număr de peste 90 de ONG-uri și  asociații profesionale, precum și peste 160 de profesioniștii din domeniul Protecției și Bunăstării Copilului. Aceștia au participat în mod direct în grupurile de lucru, în procesul de colectare a datelor, în elaborarea analizei, monitorizarea rapoartelor și crearea produsului final, Raportul Alternativ. De asemenea, 300 de profesioniști au participat la mese rotunde și activități de advocacy organizate de FONPC iar peste 100 de profesioniști au fost implicați în faza de pre-testare și de punere în aplicare a ghidurilor de monitorizare a drepturilor copilului. În total, peste 550 de profesioniști au fost direct implicați în procesul de elaborare a Raportului Alternativ. Grupuri de lucru, revizuirea documentelor, colectarea de date din teren și mesele rotunde, toate au contribuit la realizarea ghidurilor de monitorizare.        

Începând cu 2009 și până în prezent, împreună cu suportul oferit de UNICEF România, FONPC a realizat cinci instrumente de monitorizare ale respectării drepturilor copilului. Acestea se referă la următoarele categorii de drepturi: Dreptul la viață, supraviețuire și dezvoltare - Itemul Sărăcie; Educație, activități culturale și recreative; Mediu familial și protecție alternativă; Protecție specială; Sănătatea de bază și bunăstarea. Tot în această perioadă FONPC a realizat și „Analiza structurilor de monitorizare, promovare și protecție a drepturilor copilului” ce cuprinde rolul și tipul instituțiilor la nivel internațional și național, precum și recomandări privind sistemul de monitorizare a drepturilor copilului din România. O Mare parte a acestor ghiduri a fost aplicată de către membrii FONPC și s-au realizat rapoarte de monitorizare.

Fundația SERA România și Hope and Homes for Children România a jucat un rol important atât în elaborarea cât și finanțarea raportului alternativ.

Proiectul "Dezvoltarea strategică pentru apărarea drepturilor copilului", și "O federatie mai puternica pentru promovarea drepturilor copilului " finanțat prin granturile EEA 2009 - 2014, în cadrul Fondului ONG din România,(www.fondong.fdsc.ro) și mai multe proiecte derulate în parteneriat cu UNICEF România au avut un rol esențial pentru mobilizarea membrilor FONPC pentru a promova un mecanism de monitorizare a drepturilor copilului în România, cât și pentru finalizarea Raportului Alternativ

 

Începând cu anul 2010, FONPC a implicat activ copiii în procesul de monitorizare. Astfel, un grup de 28 de copii a creat ghidurile de monitorizare pentru patru categorii de drepturi: dreptul la educație, dreptul la sănătate, mediu familial și îngrijirea alternativă și măsuri speciale de protecție. Acest grup de copii a realizat și două rapoarte de monitorizare urmărind implementarea ghidului. Implicarea copiilor a continuat pe parcursul anilor în cadrul Festivalului Pentru Drepturile Copilului, proiect implementat de FONPC în parteneriat cu Fundația World Vision, precum și în cadrul Conferinței Regionale Europene ISPCAN - The International Society for the Prevention of Child Abuse and Neglect, unde s-a derulat un Youth Forum la care au participat peste 100 de copii și tineri. Dat fiind informațiile culese de copii, FONPC va trimite către Comitetul ONU și raportul copiilor.

Raport către Comitetul Națiunilor Unite pentru Drepturile Copilului Geneva

Acest Raport al copiilor conține o serie de documente realizate de copii. Acest Raport reprezintă în totalitatea opinia copiilor.

FONPC și World Vision împreună cu alți parteneri au facilitat organizarea activităților cu copii și au contribuit la editarea materialelor.

 

Numele copiilor și al adulților care i-au sprijinit vor fi incluse la finalul fiecărui document inclus în acest Rapprt al copiilor. 

Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil - FONPC  anunță selecția unui expert,  din domeniul poliției,pentru dezvoltarea unei metodologii de lucru care să includă un draft de Protocol de interviu (un set de întrebări tehnice) pentru audierea minorilor victime ale violenței din România.

Elaborarea unui Protocol de interviu pentru audierea minorilor victime, reprezintă o activitate a proiectului ²Model de intervenție multidisciplinară și intersectorială pentru un răspuns coordonat și eficient la nevoile copiilor victime ale violenței în familie – CSS44², proiect co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă.

Proiectul este implementat de  Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC) în parteneriat cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie (ANPDCA), Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Dolj (DGASPC Dolj), Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj (DGASPC Cluj), Fundaţia Terre des hommes în România(Tdh), Fundaţia Internaţională pentru Copil şi Familie „Dr. Alexandra Zugravescu” (FICF), Asociaţia Femeilor Împotriva Violenţei – ARTEMIS. 

Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil - FONPC  anunță selecția unui expert,  din domeniul poliției,pentru dezvoltarea unei metodologii de lucru care să includă un draft de Protocol de interviu (un set de întrebări tehnice) pentru audierea minorilor victime ale violenței din România. 

Elaborarea unui Protocol de interviu pentru audierea minorilor victime, reprezintă o activitate a proiectului ²Model de intervenție multidisciplinară și intersectorială pentru un răspuns coordonat și eficient la nevoile copiilor victime ale violenței în familie – CSS44², proiect co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă.

 

Proiectul este implementat de  Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC) în parteneriat cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie (ANPDCA), Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Dolj (DGASPC Dolj), Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj (DGASPC Cluj), Fundaţia Terre des hommes în România(Tdh), Fundaţia Internaţională pentru Copil şi Familie „Dr. Alexandra Zugravescu” (FICF), Asociaţia Femeilor Împotriva Violenţei – ARTEMIS. 

București, 12 iulie, 2016

 

 

 

Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil atrage atenția asupra încălcării grave a drepturilor copiilor în cazul ccopiilor de la grădinița "Micul Regat" din Constanţa, ce urmează a fi audiați la Judecătoria din Constanța.

 

FONPC militează pentru audierea copiilor în săli specializate pentru audierea minorilor, un loc special în care echipa de anchetă (procurori, polițiști, psihologi și alți specialiști) trebuie să găsească echilibrul între a nu forța un copil să-și retrăiască trauma și a obține de la victimă adevărul necesar pentru ca autorul să nu rămână nepedepsit.

 

Sala de audiere pentru minori este un dispozitiv care, pe de o parte, este conceput pentru a proteja copilul de riscul unei re-traumatizări, pe de altă parte, va ajuta la identificarea cu acuratețe a informațiilor necesare procedurii judiciare.

 

Audierea unui minor trebuie să pornească de la nevoile și mai ales de la trăirile unui copil care a trecut prin experiențe traumatizante de viață și să țină cont de nivelul de dezvoltare a copilului.

Profesioniştii care lucrează cu copiii şi care vin în contact cu acesta pe parcursul audierii ar trebui să beneficieze de o formare specializată în domeniul psihologiei și al dezoltării copilului. De asemenea, trebuie încurajată colaborarea dintre diferite categorii de specialişti care lucrează cu copiii. În ceea ce prioveşte asigurarea protecţiei copiilor implicaţi în procedurile judiciare, se impune folosirea mai bună a tehnologiei, în cazurile de audierea minorilor, pentru a preveni o victimizare secundară a copilului cauzată de contactul cu făptuitorul şi rudele acestuia.

FONPC cere în cazul copiilor de la Constanța să fie identificate soluţii procedurale şi  mecanisme de cooperare pentru a reduce durata proceselor şi pentru a evita audieri repetate ale copilului şi care nu sunt necesare pe parcursul procedurilor. Folosirea unei săli special amenajate pentru copii permite înregistrarea audierii unui copil, astfel încât anchetatorul poate să surprindă anumite aspecte care i-au scăpat în timpul audierii şi toate acestea fără a supune copilul unei noi audieri şi uneio activităţi stresante pentru el.

 

Camera de audiere este un loc de întâlnire. Lăsând la o parte tehnologia extrem de importantă, lăsând la o parte spaţiul, este un loc de întâlnire între asistentul social, psiholog, poliţist, procuror, judecător, avocat şi credem că această echipă trebuie să se întâlnească ca să se aplece asupra copilului.

 

Supunerea copilului la audieri repetate este un abuz și o încălcare gravă a drepturilor copilului.

 

Săli de audiere a minorilor au fost amenajate de FONPC în cadrul proiectului «AUDIS: pentru o mai bună audiere a minorilor în România !» cu sprijinul financiar și tehnic al Asociației Federative „La Voix de l’Enfant”, Ambasadei Franței în România și Parchetului de pe lângă Tribunalul București. Primele două săli au fost amenajate în 2014, în cadrul Direcțiilor Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) din județele Dolj și Cluj, a treia fost inaugurantă în luna iunie la București în cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul București. Au fost organizate în cadrul proiectului, pentru profesioniștii din domeniul justiției, poliției și asistenței sociale/protecția copilului, primele sesiuni de formare pluridisciplinare în tehnici de audiere a minorilor.

 

Judecătorii din Constanța poate apela la sprijinul echipei din București și pot apela la metodele oferite de cadrul legal, pentru a proteja copiii de abuzuri și revictimizare.

Proiectul «AUDIS: pentru o mai bună audiere a minorilor în România !», implementat în România din 2012, își propune să îmbunătățească cadrul legal și practicile existente în România în ceea ce privește instrumentarea cauzelor cu minori, în vederea realizării unei justiții conform standardelor europene și internaționale în materie de justiție în respectul Drepturilor Copilului.

Proiectul este implementat în baza unui Protocol de colaborare inter-instituțional semnat, în prezent, de următoarele instituții: FONPC, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justiţiei, Ministerul Public- Parchetul de pe Lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale și Persoanelor Vârstnice -Autoritatea Națională Pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA), Ministerul Afacerilor Interne – Inspectoratul General al Poliției Române - Direcția Generală a Poliției Municipiului București, Ministerul Afacerilor Interne – Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane (ANITP), Asociația Federativă „La Voix de l’Enfant” și Ambasada Franței în România.

 

 

 

Pentru mai multe detalii, vă rugăm să contactați:

 

Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC)

Daniela Gheorghe, Director Executiv

Cristina Iova, Manager proiect 

 

Tel/Fax. (021) 326 84 58, 0753 012 866, 0753 012 896, www.fonpc.ro

Federația Organizațiilor Neguvernamentale și Fundația SERA Romania au acordat sprijin de specialitate Parchetului de pe lângă Tribunalul București în efectuarea cercetărilor într-o cauză penală ce vizează copiii instituționalizați aflați în îngrijirea statului. FONPC împreună cu câteva ONG-uri membre și fundația SERA Romania au asigurat sprijin Parchetului de pe lângă Tribunalul București și Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție în vederea respectării drepturilor copilului și pentru asigurarea protecției copiilor.

FONPC și Fundația SERA Romania își exprimă îngrijorarea cu privire la astfel de cazuri și cere ca monitorizarea drepturilor copilului să fie făcută cu mai multă responsabilitate în România. În situația în care România nu are un Avocat al copiilor care să le apere interesul superior și să faciliteze accesul copiilor și tinerilor la un sistem de denunțuri și plângeri, cerem Avocatului Poporului să ia toate măsurile necesare pentru ca acești minori să fie protejați.

FONPC cere autorităților să se asigure că astfel de situații nu se regăsesc și în alte instituții care copiii ar trebui să fie protejați. 

Federația prin membrii săi peste 87 de ONG-uri active în domeniul promovării drepturilor copilului, alături de Fundația SERA Romania care deține președinția FONPC prin persoana domnului Bogdan Simion, este alături de acești copii și ne vom asigura că primesc cele mai bune îngrijiri pe perioada anchetei și după.

Credem că sistemul de protecție al copilului are nevoie de o reformă rapidă și mai ales că autoritățile statului trebuie să recunoască rolul activ al ONG-urilor în protecția drepturilor copilului și să accepte sprijinul acestora.  

 

Bogdan Simion                                                                                                                Daniela Gheorghe

Președinte FONPC                                                                                                        Director executiv FONPC

 

Director Fundația SERA România

Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil - FONPC  anunță selecția unui expert  in vederea elaborarii  a doua metodologii de lucru pentru specialistii care lucreaza cu tinerii in mediul rural si, respectiv tinerii din sistemul de protectia copilului  in cadrul proiectului ”Un model de servicii integrate oferite tinerilor din mediul rural şi din sistemul de protecţia copilului”, cod proiect PET031. Proiectul este implementat în parteneriat de către Asociaţia SOS Satele Copiilor România şi Federaţia Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Copil- FONPC in perioada 21.01.2015 – 31.10.2016 si finantat cu sprijinul financiar al Programului RO10 – CORAI, program finantat de Granturile SEE 2009-2014 si administrat de Fondul Roman de Dezvoltare Sociala.

1. Cadrul general

Prin acest proiect Asociatia SOS Satele Copiilor Romania si Federaţia Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Copil urmaresc sa imbunatateasca serviciile oferite tinerilor din grupuri dezavantajate (tineri din mediu rural si tineri din sistemul de protectia copilului) din judetele Bacau si Sibiu si din regiunea Bucuresti-Ilfov in vederea unei mai bune integrari socio- profesionale.  In mod specific, prin activitatile derulate proiectul  vizeaza: a) imbunatatirea abilitatilor de viata si a sanselor de integrare pe piata muncii pentru 225 tineri beneficiari ai proiectului; b) cresterea capacitatii actorilor inplicati in furnizarea de servicii tinerilor de la nivel local si judetean; c) crearea unor retele locale si judetene care sa raspunda mai bine nevoilor tinerilor prin utilizarea metodologiilor dezvoltate in cadrul proiectului.  

2. Obiectivul selecției 

Achiziţia vizează identificarea de către FONPC – denumită în continuare achizitor- a unui expert pentru elaborarea a doua metodologii de lucru pentru specialistii care lucreaza cu tinerii in mediul rural si, respectiv tinerii din sistemul de protectia copilului, prezentarea acestora in cadrul conferintei de final a proiectului si realizarea demersurilor necesare pentru acceptarea metodologiilor de catre Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie(ANPDCA)  si promovarea acestora cu sprijinul Autoritatii, CPV 79311100-8. Perioada de contractare este iulie- octombrie 2016.

3. Specificatii tehnice

Metodologiilede lucru sunt destinate specialistilor care lucreaza cu tinerii in mediul rural si, respectiv tinerii din sistemul de protectia copilului din judetele Bacau si Sibiu si din regiunea Bucuresti-Ilfovin vederea imbunatatirii capacitatii acestora de a oferi servicii de calitate pentru facilitarea integrarii socio- profesionale a tinerilor din categoriile dezavantajate. De asemenea, acestea vor putea fi utilizate si ca intrument de advocacy pentru luarea unor masuri care sa conduca la imbuntatirea conditiilor de viata pentru acesti tineri.

Metodologiile vor avea ca punct de plecare o analiza detaliată a nevoilor tinerilor din această categorie asupra a ceea ce le este necesar pentru a reuşi să aibă un loc de muncă stabil.Aceasta analiza a fost realizata in cadrul proiectului in perioada 17 aprilie - 31 mai 2015  si a reliefat urmatoarele:

-      deşi toţi tinerii au nevoie de repere pentru viaţa profesională  şi socială oferite de către persoane calificate, bine intenţionate şi suportive, acestea nu sunt oferite unitar nici în sistemul educaţional şi nici în instituţiile de protecţia copiilor;

-      unele DGASPC-uri au dezvoltat servicii de suport pentru tineri pentru facilitarea integrării lor socio- profesionale, dar de aceste servicii nu beneficiază şi tinerii din asistenţa maternală;

-      tinerii din mediul rural au o mare nevoie de servicii suport fiind foarte dornici să se implice în activităţi, spre deosebire de tinerii din sistemul de protecţia copilului (servicii de tip rezidenţial) care beneficiază de mult mai multe oportunităţi şi nu au prea multă disponibilitate de implicare;

-      majoritatea tinerilor studiază în domenii pe care le-au ales contextual şi din acest motiv consilierea şi orientarea vocaţională timpurie ar creşte nivelul de motivaţie şi implicare a tinerilor în finalizarea şcolii şi angajarea în domeniul studiat;

-      tinerii au nevoie de experienţe profesionale practice care să-i apropie de domeniul de studiu propus de şcoală, care este, din păcate, de cele mai multe ori doar teoretic.

Metodologiile vor trata, cel putin, urmatoarele teme: alegerea unei profesii, obtinerea unui loc de munca si a unui venit, abilitati de viata, abilitati sociale si stabilitate emotionala.

4. Activităti

In vederea elaborarii metodologiilor de lucru , expertul contractat va indeplini urmatoarele activitati:

1.  Culegerea informatiilor de la membrii echipelor locale din proiect (Bucuresti, Bacau si Sibiu), precum si de la tinerii implicati in proiect (cel putin 5 tineri din fiecare zona si din fiecare grup). Daca in timpul discutiilor sunt mentionate si alte persoane relevante, consultantul va intervieva si aceste persoane. Culegerea datelor se poate face prin intermediul chestionarelor, interviurilor sau focus grurpurilor. (30 zile in luna iulie 2016);

2.  Elaborarea primului draft al celor doua metodologii pornind de la informatiile culese si avand in vedere alte studii/cercetari/documente relevante. FONPC si SOS Romania vor fi consultate in redactarea draftului. Durata:  14 zile  in luna august 2016.;

3.  Organizarea a cel putin 2 intalniri de lucru cu institutiile/organizatiile/autoritatile cu responsabilitati in domeniu. In cadrul intalnirilor se vor discuta cele doua metodologii si se vor obtine sugestii de imbunatatire. Durata : 30 zile in luna septembrie 2016);

4.  Prezentarea si diseminarea metodologiilor de lucru in cadrul conferintei finale a proiectului. Totodata, vor fi facute demersurile necesare pentru acceptarea metodologiilor de catre ANPDCA si promovarea lor cu sprijinul acesteia in luna octombrie 2016.

 

5. Modalităţi de plată

Plata serviciilor expertului se va face distinct pentru fiecare din cele patru tipuri de activităti detaliate la capitolul 4, la finalizarea acestora, conform contractului încheiat şi pe baza facturilor întocmite de către furnizor, care vor fi însoţite de procesul verbal de recepţionare a serviciilor şi a anexelor aferente.

FONPC va putea solicita furnizorului orice alte documente ce pot fi solicitate de Operatorul de Program, respectiv Fondul Roman de Dezvoltare Sociala (FRDS).

Plata se va face de Achizitor  pe bază de ordin de plată după îndeplinirea tuturor condiţiilor de mai sus. Plata se va face în termen de maxim 30 zile de la data emiterii facturii şi a întregii documentaţii justificative solicitate.

Ofertantul selectat se va supune aceloraşi reguli de verificare şi audit ca şi Achizitorul.

6. Condiții speciale

Dreptul de proprietate/ folosire a rezultatelor

Dreptul de proprietate asupra rezultatelor/livrabilelor obținute, inclusiv dreptul de proprietate intelectuală asupra acestora aparțin Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC) în calitate de achizitor.

Clauze privind neîndeplinirea sarcinilor

În cazul neîndeplinirii sarcinilor care revin expertului conform prezentului document de Termeni de referință, precum și a nerespectării oricăror angajamente asumate prin contractul încheiat cu acesta, FONPC are dreptul să rezilieze contractul și să pretindă daune interese.

7. Profilul expertului

Pregătirea profesională: studii superioare de lungă durată în ştiinţe sociale (sociologie și asistență

socială, psihologie, științe politice,etc.)

Statut: persoană juridică (PFA, S.C, S.R.L, etc.)

Experienţa necesară:

a. de lucru de minim 3 ani în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului;

b. în realizarea de rapoarte de cercetare socială şi diseminarea lor publică pe bază de grant sau contract realizat în ultimii 5 ani;

c. constituie avantaj experiența profesională de cercetare socială și/sau lucru în domeniul protecției copilului

d. disponibilitatea de a călători în vederea realizarii activitatilor mentionate la punctul 4.1.

8. Documente necesare

·         CV-ul candidatului/ candidaţilor pentru persoane fizice care vor realiza metodologiile care să conţină şi menţiuni legate de lucrările de cercetare socială/ articolelor publicate în domeniul social indicând paginile web unde pot fi accesate acestea;

·         copia Certificatului de înregistrare a persoanei juridice;

Lipsa codului CAEN 7220 Cercetare- dezvoltare in stiinte sociale si umaniste, aferent desfasurarii activitatii care face obiectul contractului din domeniile de activitate declarate la Oficiul Registrului Comertului descalifica ofertantul.

·         Scrisoare de înaintare folosind folosind Formularul 1 anexat;

·         Informaţii generale despre ofertant folosind Formularul 2 anexat ;

·         Oferta tehnică completată, ştampilată şi semnată folosind Formularul 3 anexat;

·         Oferta financiară completată, ştampilată şi semnatăfolosind Formularul 4 anexat;

·         Declaratie privind eligibilitatea folosind formularul 5 anexat;

·         Declaraţie privind conflictul de interese folosing formular 6 anexat;

·         Documente ce atestă experienţa anterioară relevantă a aplicantului/persoanei juridice.

9. Criterii de evaluare și selecţiea dosarelor de aplicare:

a.  Nivelul de expertiză a aplicantului;

b.  Experienţa anterioară relevantă ;

c.  Oferta financiară reflectă în mod adecvat oferta tehnică.

d.  Preţul cel mai scăzut.

Selecția aplicantului va fi efectuată în baza criteriilor de evaluare mai sus menționate

Departajarea experților se va face pe baza unui sistem de puncte. Acest sistem de puncte va cuprinde punctajul tehnic (punctajul acordat candidatului în funcție de gradul de îndeplinire al criteriilor minime stabilite) și punctajul financiar (oferta financiară). În cadrul punctajului total acordat fiecărui candidat, punctajul tehnic va avea o pondere la 60% iar punctajul financiar, o pondere de 40%.

Punctajul tehnic va reprezenta suma ponderilor acordate fiecărui criteriu minim după cum urmează:

10% - studii în domeniul științelor sociale,

10% - experiență în realizarea de rapoarte de cercetare socială şi diseminarea lor publică pe bază de grant sau contract realizat în ultimii 5 ani ;

20% - constituie avantaj experiența profesională de cercetare socială și/sau lucru în domeniul protecției copilului

20% - calitatea şi relevanţa ofertei tehnice

40% - pretul ofertei

10.Conditii financiare

Oferta se va întocmi în limba română, conform formularelor anexate,  va fi exprimată în lei  fără TVA şi va fi valabilă cel puţin 30 de zile de la data depunerii.  Cursul valutar la care se va calcula echivalentul în Euro al ofertei este cursul INFOREURO din luna în care se întocmeşte oferta,

disponibil la adresa http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm

În cazul în care oferta va fi declarată câştigătoare, aceasta va deveni anexă la contractul de achiziţie ce va fi încheiat în perioada de valabilitate a ofertei.

11. Metoda de selecție a Furnizorului

Achiziţie  DIRECTA, conform Ordinului 1120/2013 si procedurii pentru achiziţii pentru proiectele finanţate de Fondul Român de Dezvolatre Socială.

12. Data limită

Cei interesați sunt rugați să transmită până la data limită de 3 iulie 2016, ora 14:00 oferta completă conţinând toate documentele enumerate la punctul 7, semnată şi ştampilată.

 Acestea pot fi transmise în format electronic (de tipul .pdf), scanate color, pe adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. şi Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau trimise în original la sediul FONPC având următoarea adresă: 

Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC)

Str. Matei Basarab Nr. 41, sector 3 Bucureşti, cod poştal 030671

Tel/Fax. 021 326 84 58, 0753 012 866, 0753 012 896.

 

Orice ofertă depusă după data şi ora limită anunţată sau care nu respectă condiţiile de transmitere menţionate pentru depunerea ofertelor, nu va fi evaluată.

Termenul limită de solicitare si transmitere a clarificărilor este 3 iulie 2016, ora 14:00.

13. Contact

 

Pentru informatii suplimentare privind prezenta cerere de ofertă vă rugam să ne contactați la telefon 021 326 84 58, 0753 012 866, 0753 012 896 sau scrieţi  la adresa de email daniela.gheorghe@fonpc.ro,  persoană de contact Daniela Gheorghe.

Stimate domnule Klaus Iohannis - Președinte al României

Stimate domnule Călin Popescu Tăriceanu - Președinte al Senatului

Stimate domnule Cătălin Boboc - Președinte Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări, Senatul României

Stimată doamnă Biró Rozalia-Ibolya - Președinte Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi

 

Având în vedere faptul că în România numărul copiilor scade îngrijorător: la 1 ianuarie 2016, numărul copiilor era de 3976,5 mii, în scădere cu 23,4 mii comparativ cu anul anterior. Iar din acești copii 51% trăiesc în sărăcie și numai unul din trei copii dezavantajați termină școala generală, 57.279 copii în sistemul de protecție specială, peste 44 mii de copii de vârsta învățământului primar şi peste 48 mii de copii de vârsta învățământului gimnazial sunt în afara sistemului de educaţie, peste 2.700 de copii cu handicap accentuat de vârste cuprinse între 7 si 10 ani nu merg la scoală,  doi copii în medie sunt victime ale unei forme de abuz în fiecare oră, iar peste 20.000 de copii, dintre care aproape 15.000 au fost condamnați.

Federația Organizațiilor pentru Copil - FONPC voce comună a 87 de organizații active în domeniul protecției și bunăstării copilului atrage atenția asupra importanței Avocatului Copilului în România ca instituție care să fie o  garanție a protecției efective a drepturilor copiilor.

Convenția ONU pentru Drepturile Copilului, convenție internațională semnată şi ratificată de România încă din 1990 şi care stă la baza reformei din protecţia copilului începută de România încă din 1997 precizează în „ARTICOLUL 3, Alin. 1.:  În toate acţiunile care privesc copiii, întreprinse de instituţiile de asistenţă socială publice sau private, de instanţele judecătoreşti, autorităţile administrative sau de organele legislative, interesele copilului vor prevala.” Așadar dat fiind faptul că ne referim la viitorul țării, la drepturile unei categorii vulnerabile, drepturile copilului trebuie să fie o prioritate pentru România.

În acest context, vă cerem să sprijiniți înființarea în România a instituţie Avocatul Copilului, care să asigure un mecanism de verificare şi monitorizare a implementării prevederilor Convenţiei ONU cu privire la drepturile copilului şi care să apere interesul superior al copilului, uneori chiar de abuzurile statului. 

Propunerea legislativă de înfiinţare a instituţiei Avocatului Copilului ca autoritate publică autonomă şi independentă faţă de orice altă autoritate publică, care veghează la respectarea drepturilor copilului definite în Constituţia României, Convenţia cu privire la drepturile copilului şi alte prevederi legale, se află în Senatul României.

Conform standardelor ENOC, instituţia de tip Avocatul Copilului are atribuţii şi misiuni ce exced aria de competenţe pe care le are în prezent un adjunct al Avocatului Poporului, motiv pentru care, în România nu putem vorbi încă de o structură corespunzătoare în totalitate funcţiei de monitorizare a drepturilor copilului și protejării copilului împotriva violenței, a neglijării, a abuzului și a exploatării, precum și împotriva excluziunii sociale și a discriminării.

În sprijinul acestui demers de înființare a Avocatului Copilului în România reamintim recomandările Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului adresate României în 2009 din care cităm:

„13. [...]Comitetul își manifestă preocuparea cu privire la faptul că Avocatul Poporului nu îndeplinește criteriile stabilite în Principiile de la Paris și notează că existența acestei instituții nu este foarte cunoscută. Prin urmare, aceasta primește un număr redus de plângeri legate de copii, număr aflat în scădere în comparație cu totalul plângerilor depuse. Comitetul notează cu o oarecare preocupare respingerea de către Parlament a unui proiect de act normativ prin care se dorea înființarea instituției Avocatului Copilului.”

„14. Comitetul recomandă ca, ținând cont de comentariul său general nr. 2 (2002) cu privire la rolul instituțiilor naționale independente pentru apărarea drepturilor omului din domeniul promovării și protecției drepturilor copilului, dar și de recomandările sale anterioare, statul parte să revizuiască statutul și eficiența instituției Avocatului Poporului în domeniul promovării și protecției drepturilor copilului, luând în considerare și criteriile prevăzute în Principiile de la Paris. Acest organism trebuie să beneficieze de toate resursele umane și financiare necesare pentru a-și putea duce la îndeplinire mandatul într-un mod eficient și semnificativ, în special în ceea ce  privește capacitatea sa de a primi și de a examina plângeri de la/ sau în numele copiilor legate de violarea drepturilor acestora.

Comitetul recomandă ca statul parte, în concordanță cu recomandările anterioare, să realizeze în continuare eforturi pentru înființarea unei instituții independente a Avocatului Copilului.”

De altfel şi Raportorul ONU Philip Alston în raportul final realizat în urma vizitei în România în 2015 a susţinut faptul că este nevoie de o instituție de tipul Comisarului pentru Copii, care să aibă un madat clar și puterea de a proteja drepturile copiilor, dar în acelaşi timp și resursele adecvate pentru a promova şi proteja drepturile copilului, precum și independență. La nivel european Avocatul Copilului sau Comisarul pentru Drepturile copilului sunt instituții identice, cu denumiri diferite de la o țară la alta.

Federaţia Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Copil militează de mai bine de 10 ani pentru înființarea Avocatul Copilului în România.  

Credem cu putere că veți susține Avocatul Copilului și înființarea un mecanism independent de monitorizare a drepturilor copilului care va garanta respectarea drepturilor tuturor copiilor și îi va proteja de abuzuri de toate tipurile.

 

 

Cu deosebită considerație,

Bogdan Simion                                                                      Daniela Gheorghe

 

Președinte FONPC                                                                Director executiv FONPC

Vineri 3 iunie a.c, la sediul Parchetului de pe lângă Tribunalul București a fost inaugurată oficial sala specializată în audierea minorilor victime și/sau martori a unor forme de violență - abuz sexual, fizic, emoțional, neglijare, exploatare, trafic, precum și în audierea minorilor în conflict cu legea.

Sala specializată pentru audierea minorilor a fost amenjată în cadrul proiectului «AUDIS: pentru o mai bună audiere a minorilor în România !» cu sprijinul financiar și tehnic al Asociației Federative „La Voix de l’Enfant”,Ambasadei Franței în România și Parchetului de pe lângă Tribunalul București.

Referitor la situația actuală a copiilor victime și autori, domnul Bogdan Simion, Președinte Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC) a afirmat:

«(…) Cifrele pe infracționalitate, în special cele care ne interesează pe noi, respectiv cele care implică copilul, au o evoluție îngrijorătoare în ultima vreme şi premisele infracționalității le găsim peste tot în statistici. Statisticile României, sărace uneori, totuși ne spun foarte mult: 51 la sută din copiii României trăiesc în sărăcie, cu 38,1 la sută în sărăcie extremă, este o premisă evidentă de infracţionalitate. 170.000 de copii, în 2012, de vârstă şcolară care nu erau înscrişi la şcoală, evident că sunt o premisă de infracţionalitate. 13.500 de copii victime ale abuzului fizic, emoţional, sexual, al neglijenţei şi exploatării, datele comunicate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie în 2015, iarăşi ne duc către aceste rezultate. Consiliul Superior al Magistraturii spunea că 20.000 de copii au fost trimişi în judecată în ultimii cinci ani, 15.000 dintre ei au fost condamnaţi. Victimă sau agresor, până la urmă rămâne un copil. Camera de audiere este un loc de întâlnire. Lăsând la o parte tehnologia extrem de importantă, lăsând la o parte spaţiul, este un loc de întâlnire între asistentul social, poliţist, jandarm, procuror, judecător, avocat şi cred că această echipă trebuie să se întâlnească ca să se aplece asupra copilului. Până la urmă, copilul asupra căruia ne aplecăm este viitorul corect sau incorect al României. Întrebarea este dacă cu trei flori (adică cele trei camere de audiere minori din ţară – n.r.) avem o primăvară în România. Trei flori înseamnă o cameră de audiere la Craiova, una la Cluj şi cea de la Bucureşti». 

Pagina 1 din 5

Newsletter FONPC

Fii la curent cu toate noutatile

Sunteți aici: Home